Iklan Nuffnang

20.9.10

Home » , » Bayi Aneh dan Unik

Bayi Aneh dan Unik

Share
1. Bayi terkecil didunia
24 Oktober 2006 mencatatkan sejarah dengan kelahiran bayi terkecil didunia. Seorang bayi bernama Amilia Taylor telah dilahirkan pada usia kandungannya 21 minggu 6 hari. Tidak pernah ada bayi yang hidup selepas lahir kurang dari usia 23 minggu tetapi Amilia yang hanya memiliki berat 1 kg boleh lahir dengan sempurna. Amilia juga boleh bernafas sendiri tanpa menggunakan alat pernafasan dan pernah juga dia cuba untuk menangis.


2. Bayi 20 kg
Bayi ini lahir di Iran dimana usianya 7 bulan dan beratnya mencecah 20kg. whoa.. Gemuknya.. Lahirnya normal dengan berat 3.6 kg tapi lepas itu, bayi tuh setiap jam mesti makan tanpa henti.. Kuat kan nafsu makan budak nih.. hahaha.. dia nak jadi panda kot.. :p


3. Bayi cyclops
Tahun 2006 lagi sekali dicatatkan keanehan dengan kelahiran bayi bermata 1. Pakar perubatan mempercayai bahawa telah berlaku mutasi terhadap gen pada budak ni disebabkan ubat eksperiman anti kanser. Selain daripada tu, bayi ni juga mempunyai kelainan kromosom yang agak pelik dimana bentuk kromosom bayi nih dipanggil cyclopia. Dia dilahirkan dengan 1 mata di dahi, tidak berhidung dan otak nya berkumpul dibahagian sebelah jer. Bayi tersebut mati selepas beberapa hari.


4. Bayi mirip katak
Sekali lagi kepelikan berlaku pada tahun 2006. Bayi katak ini dilahirkan di Charikot. Nepal. Bayi ni tak ada leher dan kepalanya hampir tenggelam pada bahagia tubuh atasnya dan matanya tersangat besar seperti biji matanya nak terkeluar. Bayi tersebut mati selepas 1 jam dilahirkan. Bayi ni dilahirkan dengan berat 2kg dan dia lahir pada usia kandungan yang normal iaitu 9 bulan.


5. Bayi raksasa
Ok yang terakhir..Bayi ni lahir dengan berat 8.7 kg dan panjangnya 62 cm. Lahir di Sumatera Utara. Bayi ni lahir dengan operasi caesar iaitu secara pembedahan. Bayi ni hidup macam biasa.. :)


Post asal:
http://www.sipanda.com

No comments:

Post a Comment